Der skal mere til for at opnå succes som projektleder end viden om en metode som fx PRINCE2®.
Vi udtrykker det på denne måde:
Ps = P * E * L * S
Ps = Projektsuccess
P = Personlige- og adfærdskompetencer
E = Erfaringskompetencer
L = Lederskabskompetencer
S = Metode- og styringskompetencer
Gangetegnene udtrykker, at det ikke går godt med projektledersuccessen, hvis en af PELS-faktorerne er nul.
Omvendt udtrykker gangetegnene at en svaghed i én PELS-faktor kan kompenseres af styrke på én af de andre faktorer.
Fx kan stor styrke i lederskabskompetencer (L) ofte ses som en kompensation for svage kompetencer i metode- og styring (S).
Omvendt kan ingen faktor erstatte eksistensen af én af de andre. Men PELS-faktorerne kan kompensere for hinanden. I sidste ende er der tale om en balance, der er individuel for den enkelte projektleder og for de forhold der gør sig gældende i det enkelte projekt.
Husk, at vi taler om kompetencer. Første betingelse for at kunne omsætte fx sin viden om PRINCE2 til praktisk anvendelse er, at man kan sin PRINCE2-metode godt. Se "Lær PRINCE2 Ordentligt".
Ps = P * E * L * S
Ps = Projektsuccess
P = Personlige- og adfærdskompetencer
E = Erfaringskompetencer
L = Lederskabskompetencer
S = Metode- og styringskompetencer
Gangetegnene udtrykker, at det ikke går godt med projektledersuccessen, hvis en af PELS-faktorerne er nul.
Omvendt udtrykker gangetegnene at en svaghed i én PELS-faktor kan kompenseres af styrke på én af de andre faktorer.
Fx kan stor styrke i lederskabskompetencer (L) ofte ses som en kompensation for svage kompetencer i metode- og styring (S).
Omvendt kan ingen faktor erstatte eksistensen af én af de andre. Men PELS-faktorerne kan kompensere for hinanden. I sidste ende er der tale om en balance, der er individuel for den enkelte projektleder og for de forhold der gør sig gældende i det enkelte projekt.
Husk, at vi taler om kompetencer. Første betingelse for at kunne omsætte fx sin viden om PRINCE2 til praktisk anvendelse er, at man kan sin PRINCE2-metode godt. Se "Lær PRINCE2 Ordentligt".