”The fall of a rising star”
Det der i starten var styrken for PRINCE2-metoden, nemlig standardiseringen og eksamen, er blevet til metodens fald mod dårlig kvalitet i uddannelse og anvendelse.
Det er ærgerligt, da PRINCE2 er en fantastisk metode. Men det forudsætter, at den er i hænderne på projektfolk, der har de rette kompetencer og har lært deres PRINCE2 godt. Og at den anvendes rigtigt.
Det der i starten var styrken for PRINCE2-metoden, nemlig standardiseringen og eksamen, er blevet til metodens fald mod dårlig kvalitet i uddannelse og anvendelse.
Det er ærgerligt, da PRINCE2 er en fantastisk metode. Men det forudsætter, at den er i hænderne på projektfolk, der har de rette kompetencer og har lært deres PRINCE2 godt. Og at den anvendes rigtigt.
”The rising star”
PRINCE2 som en standard med afsluttende eksamen fik en stærk start. Brugerne tog standarden til sig. Det var hvad både det offentlige Danmark og de private virksomheder havde savnet. Den afsluttende eksamen gjorde, at de der skulle lære PRINCE2 gik hårdt til den i deres egen forberedelse. De ville klare sig igennem eksamen.
Metoden viste sig at give god effekt, når den blev introduceret og anvendt af projektlederne og styregrupperne.
”The falling star”
Langsomt men sikkert har vi været vidne til, at det der var PRINCE2-metodens styrke, nemlig standardiseringen og afsluttende eksamen, har udviklet sig til at blive dens svaghed.
Standard og eksamen rammer PRINCE2 som en boomerang. Bare du køber bogen og består eksamen, så er det jo PRINCE2. Bare du har bestået eksamen, så er du ”PRINCE2 Projektleder” – hvad det så end er?
Troen er: PRINCE2 er PRINCE2. Eksamen er eksamen.
Derfor: Når du tror, at det er samme produkt der kan fås allevegne, ja så er pris eneste parameter.
Når leverandørerne ser denne udvikling så leverer de ringere og ringere, smallere og smallere produkter og sænker kvaliteten for at kunne levere til lavere og lavere pris. Konkurrencen øger denne negative spiral.
Lav pris og dårlig kvalitet
Vi ser derfor kurser, der ikke kan blive korte nok og billige nok. Men ’ja’ - det hele er PRINCE2 og det er en PRINCE2-eksamen.
Vi ser dårligt oversat engelsk kursusmateriale, 2 dages tju-bang kurser, kurser baseret på hæfter med PRINCE2 i uddrag, der netop giver viden nok til eksamen, videoer optaget i klasselokaler, kursusmaterialer fyldt med fejl, e-learning uden interaktion, nærmere en oplæsning af slides, undervisere der ikke er sikre i metoden, udenadslære, manglende forståelse for praktik, smalt fokus på eksamen, en konkurrence om hvem der kan tilbyde kurser med mindst mulig indsats fra kursistens side, e-learning der bruges som alibi for akkrediteringskravet og som kombineres med ’undervisning’ leveret af ikke godkendte undervisere etc.
Sådan understøttes kursuspusherne af ejerne bag PRINCE2
Ejerne af PRINCE2 Axelos Limited tjener deres penge ved salg af manualer, eksamener og certifikater. Kort sagt: Volumen.
Axelos krav til standarden retter sig stort set kun mod indholdet i metoden. Altså en sikring af at kurserne kan tjekkes af for at omfatte alle emner i PRINCE2. Deres krav til underviser, formidling, facilitering, praktik, case-opgaver etc. er enten ikke eksisterende eller meget svage.
Dermed understøtter Axelos indirekte kursuspusherne, der har samme interesse: Volumen.
Det gør det så ikke bedre at mange kursister i dag kommer til kurserne med en svag erfaringsbaggrund. PRINCE2 leverandører med en bred palette af kurser indenfor projektledelse vil kunne rådgive om supplerende uddannelse i generel projektledelse.
Sådan klares PRINCE2 på 30 sekunder
Hvor langt et kursusforløb er der behov for? Det spørgsmål har jeg fået mange gange. Jeg plejer at drille med at svare ”Lige så kort tid som det tager mig at trække stolen ud og bede kursisten sætte sig ned til eksamensbordet.”
Og det er et faktum. Når kursisten har læst PRINCE2 bogen så er eksamen en smal sag.
Det faktiske svar på hvor langt et kursus der er behov for, afhænger af hvad man vil opnå. Hvis der skal ske en kompetenceopbygning, arbejdes i praksis og fx være tid til refleksion, så tager det mere tid.
PRINCE2 Foundation findes i dag helt ned til 2 dages kurser. De bedste kurser jeg har stået for har været på 1 kick-off dag, egen forberedelse og 4 dages kursus. Så er der tid til at komme i dybden og gøre kursisterne klar til at anvende metoden hjemme.
Sådan er konsekvensen af ”Falling star” fænomenet
Til trods for at mange virksomheder har investeret store summer i PRINCE2-uddannelse, er meget PRINCE2 usynligt, ikke til stede, eller fungerer ikke i virksomhederne.
Der sendes i disse år stribevis af kursister på gaden, som har læst bogen og bestået eksamen, men som ikke er i stand til at anvende metoden.
Når uddannelsen er for ringe, så svigter anvendelsen af metoden. Det er ikke så mystisk. Køber du dårlig kvalitet, kan du ikke forvente at kunne bruge produktet til formålet. Sådan er det i stort set alle områder. Særligt når der er tale om et relativt kompliceret felt.
Ringe kvalitet i formidlingen medfører at anvendelsen af PRINCE2 svigter.
PRINCE2 er fortsat en særdeles god metode
Forstå mig ret: PRINCE2 er fortsat en særdeles god metode. Men den måde den formidles på og den måde den anvendes på bliver ringere og ringere.
Du kan mene, at jeg skriver denne artikel fordi jeg vil promovere eget koncept og tilgang til PRINCE2. Du må mene hvad du vil, jeg vil blot ikke tie længere.
Gør noget ved det!
PRINCE2 som en standard med afsluttende eksamen fik en stærk start. Brugerne tog standarden til sig. Det var hvad både det offentlige Danmark og de private virksomheder havde savnet. Den afsluttende eksamen gjorde, at de der skulle lære PRINCE2 gik hårdt til den i deres egen forberedelse. De ville klare sig igennem eksamen.
Metoden viste sig at give god effekt, når den blev introduceret og anvendt af projektlederne og styregrupperne.
”The falling star”
Langsomt men sikkert har vi været vidne til, at det der var PRINCE2-metodens styrke, nemlig standardiseringen og afsluttende eksamen, har udviklet sig til at blive dens svaghed.
Standard og eksamen rammer PRINCE2 som en boomerang. Bare du køber bogen og består eksamen, så er det jo PRINCE2. Bare du har bestået eksamen, så er du ”PRINCE2 Projektleder” – hvad det så end er?
Troen er: PRINCE2 er PRINCE2. Eksamen er eksamen.
Derfor: Når du tror, at det er samme produkt der kan fås allevegne, ja så er pris eneste parameter.
Når leverandørerne ser denne udvikling så leverer de ringere og ringere, smallere og smallere produkter og sænker kvaliteten for at kunne levere til lavere og lavere pris. Konkurrencen øger denne negative spiral.
Lav pris og dårlig kvalitet
Vi ser derfor kurser, der ikke kan blive korte nok og billige nok. Men ’ja’ - det hele er PRINCE2 og det er en PRINCE2-eksamen.
Vi ser dårligt oversat engelsk kursusmateriale, 2 dages tju-bang kurser, kurser baseret på hæfter med PRINCE2 i uddrag, der netop giver viden nok til eksamen, videoer optaget i klasselokaler, kursusmaterialer fyldt med fejl, e-learning uden interaktion, nærmere en oplæsning af slides, undervisere der ikke er sikre i metoden, udenadslære, manglende forståelse for praktik, smalt fokus på eksamen, en konkurrence om hvem der kan tilbyde kurser med mindst mulig indsats fra kursistens side, e-learning der bruges som alibi for akkrediteringskravet og som kombineres med ’undervisning’ leveret af ikke godkendte undervisere etc.
Sådan understøttes kursuspusherne af ejerne bag PRINCE2
Ejerne af PRINCE2 Axelos Limited tjener deres penge ved salg af manualer, eksamener og certifikater. Kort sagt: Volumen.
Axelos krav til standarden retter sig stort set kun mod indholdet i metoden. Altså en sikring af at kurserne kan tjekkes af for at omfatte alle emner i PRINCE2. Deres krav til underviser, formidling, facilitering, praktik, case-opgaver etc. er enten ikke eksisterende eller meget svage.
Dermed understøtter Axelos indirekte kursuspusherne, der har samme interesse: Volumen.
Det gør det så ikke bedre at mange kursister i dag kommer til kurserne med en svag erfaringsbaggrund. PRINCE2 leverandører med en bred palette af kurser indenfor projektledelse vil kunne rådgive om supplerende uddannelse i generel projektledelse.
Sådan klares PRINCE2 på 30 sekunder
Hvor langt et kursusforløb er der behov for? Det spørgsmål har jeg fået mange gange. Jeg plejer at drille med at svare ”Lige så kort tid som det tager mig at trække stolen ud og bede kursisten sætte sig ned til eksamensbordet.”
Og det er et faktum. Når kursisten har læst PRINCE2 bogen så er eksamen en smal sag.
Det faktiske svar på hvor langt et kursus der er behov for, afhænger af hvad man vil opnå. Hvis der skal ske en kompetenceopbygning, arbejdes i praksis og fx være tid til refleksion, så tager det mere tid.
PRINCE2 Foundation findes i dag helt ned til 2 dages kurser. De bedste kurser jeg har stået for har været på 1 kick-off dag, egen forberedelse og 4 dages kursus. Så er der tid til at komme i dybden og gøre kursisterne klar til at anvende metoden hjemme.
Sådan er konsekvensen af ”Falling star” fænomenet
Til trods for at mange virksomheder har investeret store summer i PRINCE2-uddannelse, er meget PRINCE2 usynligt, ikke til stede, eller fungerer ikke i virksomhederne.
Der sendes i disse år stribevis af kursister på gaden, som har læst bogen og bestået eksamen, men som ikke er i stand til at anvende metoden.
Når uddannelsen er for ringe, så svigter anvendelsen af metoden. Det er ikke så mystisk. Køber du dårlig kvalitet, kan du ikke forvente at kunne bruge produktet til formålet. Sådan er det i stort set alle områder. Særligt når der er tale om et relativt kompliceret felt.
Ringe kvalitet i formidlingen medfører at anvendelsen af PRINCE2 svigter.
PRINCE2 er fortsat en særdeles god metode
Forstå mig ret: PRINCE2 er fortsat en særdeles god metode. Men den måde den formidles på og den måde den anvendes på bliver ringere og ringere.
Du kan mene, at jeg skriver denne artikel fordi jeg vil promovere eget koncept og tilgang til PRINCE2. Du må mene hvad du vil, jeg vil blot ikke tie længere.
Gør noget ved det!
- Skab en proces for at tage PRINCE2 i brug i virksomheden, for at følge anvendelse og effekt og for at forbedre anvendelsen.
- Efterspørg eksplicit kvalitet på kurserne (ikke kun serveringen i kantinen eller andre generelle forhold).
- Hav højere ambitioner end at bestå eksamen, fx at projektlederen kan anvende sin viden efter uddannelsen.
- Ledelse og HR skal forstå, at PRINCE2 ikke er PRINCE2, at en eksamen ikke er et tilstrækkeligt mål, at pris og kvalitet ofte hænger sammen, at et (for) kort kursus kan være en rigtig dårlig investering i det lange løb.
- Ledelse og HR skal forstå, at medarbejderen kan have behov for supplerende uddannelse i projektledelse.
- Og så klassikeren: Sørg for proces og kontakt med leder før og efter uddannelsen.